Média Üzlet / Carat. Redefining media.

Nyári sportesemények a televíziós piacon

lhdvn 2016. szeptember 22. -

Idén nyáron két sportesemény is fenekestül felforgatta a magyar televíziós piacot.

Az UEFA EURO 2016, melyet Franciaországban rendeztek meg,  június 10-én vette kezdetét. Ez volt az első EB, amelyen 24 csapat vett részt, az eddig megszokott 16 csapat helyett. 2012-ben az EB győztese a spanyol válogatott volt, így a bajnoki címet tőlük lehetett idén elnyerni. 

A XXXI. nyári olimpiai játékokat 2016 augusztus 5. és 21. között rendezték meg. A játékokon rekordszámú ország vett részt, 207 ország jelezte a részvételét, köztük most először Dél-Szudán és Koszovó. A nyári olimpiai játékok 28 sportot és 38 szakágat tartalmaz körülbelül 300 versenyszámmal.

„AKI UGRÁL BÜSZKE MAGYAR, HEJ” Hajdú B. István

1.JPG1972 után 2016-ban Magyarország is kijutott az EB-re, ellenfelei a csoportkörben Izland, Portugália és Ausztria voltak.  Az első osztrákokkal játszott mérkőzés a magyarok győzelmével zárult. A második meccset reményekkel tele várták a magyar szurkolók és a portugálokkal döntetlent játszva a magyar csapat ismét megörvendeztette a szurkolóit. 

A harmadik meccsen az Izlandokkal nehezebb dolga volt a válogatottnak 1-1-es döntetlent játszottak az izlandiak öngóljával és ezzel a magyar válogatott csoportelsőként jutott be a legjobb 16 csapat közé. A belga-magyar meccsel, melyen 4-0-ra vesztettünk viszont véget ért a magyar álom, de a magyarok szívében tovább él a büszkeség a válogatott iránt.

MAGYAR MECCSEK NÉZETTSÉGE KÜLÖNBÖZŐ CÉLCSOPORTOK KÖRÉBEN

Magyarországon a labdarúgó Európa Bajnokság mérkőzéseit kizárólagos joggal az M4 Sport és a Duna TV közvetítette.

A legnézettebb műsor a 2016-os évben különböző célcsoportok körében a magyar meccsek egyike, a férfiak körében a Magyar-Belga, míg a nők és a gyerekek körében a Magyar-Portugál meccs volt.

2.JPG

A magyar–belga meccs a teljes lakosságban 2 796 244 nézőt vonzott, ami az éppen tévét néző felnőttek 61,5 százalékának felel meg. Ehhez hasonló magas nézettséget legutóbb 2010-ben, az első X-Faktor döntője produkált az RTL Klubon, akkor 2 826 927 néző követte az eseményeket, a teljes tévénéző lakosság 51,8 százaléka.


4.JPGMagyarország a Rió-i Olimpián 21 sportágban 160 sportolóval képviseltette magát, akik összesen 15 érmet szereztek. Úszásban, vívásban és kajak-kenuban parádés eredmények születtek. Az első két nap, két aranyéremmel indult, az ötödik napot öt aranyéremmel zártuk és az utolsó napon is sikerült még 1 aranyat szereznünk. Ezzel 12.-ek lettünk az éremtáblázaton.

NÉZETTSÉGI REKORD, REKORD NÉZETTSÉG  

Az M4 a magyar meccsek idejére maga mögé utasította a közkedvelt csatornákat. A magyar–belga meccs kezdetére, az Alice Csodaországban közönségaránya 5,1 százalékra csökkent (RTL Klub), a vele párhuzamosan vetített Hogyan veszítsünk el egy pasit tíz nap alatt 5,9 százalékra esett vissza (TV2). A Duna TV-n A másik Boleyn lány közönségaránya 2 százalék volt. Az ábrán tökéletesen látszik, hogy amint elkezdődnek a meccsek a két nagy csatorna nézettsége visszaesik, két meccs között némi növekedés látható.

NÉZETTSÉG ALAKULÁSA A SPORTESEMÉNYEK ALATT

5.JPG

6.JPG

Az öt legnézettebb sportesemény az M4 Sport csatornán az olimpia alatt a következők voltak: a férfi 4x100m gyorsúszás váltó előfutama , aztán a női kajak négyes 500m döntő, a női 4x200m gyorsúszás váltó előfutama, a női párbajtőr egyéni elődöntő és a női 200m hát elődöntő. Ezen műsorok átlag nézőszáma 650 ezer fő volt. Az Olimpia alatt az M4 nézettsége hajnalban az RTL Klub pre-prime nézettségével vetekszik, míg éjszaka ugyanolyan nézettséget tudott, mint a legnagyobb kereskedelmi csatornánk együttesen. Így elmondható, hogy az időeltolódás ellenére a csatorna ebben a késői idősávban nézettségi rekordokat ért el.

HIRDETŐI AKTIVITÁS

A kiemelt sportesemények a hirdetők körében is nagyon népszerű események, hiszen a férfiakat, sportkedvelőket, rajongókat nagyon jól lehet célozni  ezen műsorok környékén.  A  jellemző hirdetők az esemény környezetében sörgyárak, autókereskedések, műszaki cikkek, bankok, hipermarketek, telekommunikációs cégek. Az EB-n a hivatalos szponzorokon kívül (Adidas,Carlsberg, Coca-Cola, Continental, Hisense, Hyundai-Kia, Turkish Airlines, Orange, McDonald’s, Socar) a top10 hirdető rangsora a lent látható táblázat szerint alakult. A Lidl az akciókról szóló kommunikációját kötötte össze a meccsekkel, 28 féle szpotot használt az EB alatt az M4 csatornán.

Az Olimpia adataiból az tűnik fel, hogy szpotkampányra kevesebbet költöttek a hirdetők, inkább a szponzráció volt a népszerűbb megjelenési forma. A nemzetközi hivatalos partnerek mellett (Coca-Cola, Atos, Bridgestone, Dow, GE, McDonald’s, Omega, Panasonic, P&G, Samsung, Visa), további támogatók az Adidas, a T-com, az OTP, a Coop, a Magyar Posta, Béres, Tensi, Pöttyös és az Audi.

7.JPG

Az Olimpia sem a hirdetők, sem a nézők körében nem generált akkora keresletet. Az esemény top nézettsége a teljes lakosság körében 7.7%, míg az EB legmagasabb nézettsége 32% volt. A nézők táborát megbontotta a különböző sportágak iránti érdeklődés, míg az EB-t egy emberként nézték a magyarok.  Ebben az is közrejátszhat, hogy az időeltolódás miatt éjszaka és hajnalban közvetítettek nálunk számos eseményt. Például a Magyarország-Brazilia vizilabda mérkőzés 15-én 1 óra 50 perckor került műsorra.

KERSKEDŐHÁZAK TELJESÍTMÉNYE AKKOR ÉS MOST

Lukács Csaba az Atmedia ügyvezető igazgatója szerint az EB nézettsége az utóbbi 10 év abszolút rekordjának számít és kiemelten jelentős eredmények születtek a TV-s piacot tekintve. Az Atmedia portfólióját az EB ideje alatt a televíziót nézők 66%-a az Olimpia időszakában 67.4% követte figyelemmel.  Nyáron jellemzően 2-3%-ot veszít az R-time a közönségéből, mely arány őszre szokott helyreállni.  Augusztus-szeptember hónapokban elindult a TV2 5 új kábelcsatornája, elindult a TV2 tehetségkutató showja a Star Academy, azonban a közönségarány a két sales house között ennek ellenére is visszaállt a májusi arányokhoz. Egyenlőre úgy tűnik, hogy a Atmedia nem tudta megtartani azokat a sportkedvelő nézőket, akiket ezen események idejében magáénak tudhatott és ők visszavándoroltak az R-time csatornáira.

KÖZÖNSÉGARÁNY VÁLTOZÁSA

8.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://mediauzlet.blog.hu/api/trackback/id/tr4611731095

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása